onsdag, februari 07, 2007

Ibland att lossa ankar

"Anchored."

Ordet uppstod i en förklaring av den rotlöshet som vissa av hans kompisar upplever efter år på internationella skolor och internat världen över. När universitetsåren eller första jobbet blir en första känsla av tillhörighet och i vissa fall av en familj. För vissa är det resan bort som skapar tillhörigheten. För andra är det att komma "hem".

Att lossa ankar. Jag och Fritiof Andersson.

"Hem" kommer jag nog alltid att skriva inom citationstecken. Men jag hittar det ibland. Jag lossar ankar.

När han sitter där, pojkvän till min kompis från Skottland som är på besök i Sverige. För henne var Sverige den första gången hon lossade ankar. Han är doktori Glasgow och gillar att klättra på väggar. De träffades på en klättervägg. Vi träffades en söndag och käkade frukost. Bröt bröd.

Oj oj. Miss Ocko har lite ångest idag.


/ Miss Ocko

Inga kommentarer: