torsdag, december 13, 2007

alternativ ett eller två?

till och med burger king har stängt. nattbussen har inte börjat rulla än, men på odenplan kör en sopmaskin runt som om det var paus mellan två perioder i en av sju finaler i elitserien.

zamboni, heter ismaskin.

seven eleven över en kaffe. eller ramlösa och nån äcklig fruktjuice. brevid mig står en kvinna som luktar spya och pratar för sig själv. om försvarsmakten. om att hon inte åkt utanför rikets gränser mellan 57 och 65. och om hennes självmordsförsök på 60-talet.

brevid honom står en kvinna med blå-silvrig, säkert proffsig, ögonskugga och klagar på att bänken är skitig.

han kallar henne för sweetie. och säger att vi nyss kom dit, pet.
sen bjuder ögonskuggan den självmordsbenägna damen på pasta, men har inte pengar så det räcker och tigger 10 kronor från mannen mittemot mig.

this happens to me all the time.

mannen mittemot mig. som jag träffade för ett år sen, när vi tillsammans beskådade min häck. den skulle tåla en bit chokladtårta till, bestämde vi.

mannen som jag inte har ringt på ett år. jag skulle kunna berätta varför. jobb, jobb, jobb, sex i new york, sex med new york per telefon och dator, sex som jag egentligen skulle vilja var öm, rolig, kompromisslös kärlek. tror jag. because i want what i can't have. det, och sen ännu en aktör, väldigt lik honom själv, faktiskt. fast 15 år yngre och bara en vecka äldre än jag.

men han har bestämt att jag inte är intresserad. jag har väl sagt det, för att jag aldrig fått en chansa att göra något annat. det har inte funnits utrymme för en vänskaplig lunch, en välmenande kaffe utan tankar om vad mer det kan betyda. analys upphöjd till fem. jävla hjärna.

sen kommer talet. om att han är komplicerad. en f.d. fru, en 13-årig dotter, föräldrar som pucklar på, 85 kusiner på en sida, 200 på den andra, kompanjoner och ett gäng goda vänner. jag tror han är fem barns gudfar. och så en spekulativ ekonomi, som beror på hur benägna svenska folket är att klappa med.

med det talet lär han skrämma bort de flesta.

i don't fit into your agenda, säger han.

hur fan vet han det?

jag skulle ju kunna bestämma mig för det. att jag inte vill vara en del av ruljangsen. men oj så jag tycker om utmaningar.

intelligent som han är så vet han det.


/ miss ocko

Inga kommentarer: